perjantai 28. elokuuta 2020

Huijauksen uhri

Kissanpentu puistossa.
Huijauksesta siis....Minulla on , ainakin omasta mielestäni, aina ollut hyvä huijariseula. Esim. Venezuelassa, josta ei puuttunut huijareita,  tunsin parissa tapauksessa että kyseessä oli sellainen,  kun taas eksällä ei silloin toiminut minkäänlainen huijariseula. Myöhemmin selvisi että olin oikeassa...  Aiemmat työpaikkani ovat myös valmentaneet olemaan tarkkana netissä, ja jos joku tuntuu kummalliselta,  tarkistan yleensä kaiken tiedon mitä löydän . 

Toukokuun loppupuolella sain sähköpostiini meilin , jossa tarjottiin  yhteistyötä   reppuja ja matkalle tarvittavia  tuotteita  myyvän sivuston kanssa. Meilissä pyydettiin ottamaan yhteyttä heidän yhteyshenkilöönsä Instagramin kautta.  En pitänyt sitä mitenkään kummallisena tuossa vaiheessa   sillä  olen aiemminkin  muutaman kerran saanut muutamia tavarayhteystyöjuttua Instagramin kautta.  

Kysyin mitkä ovat heidän ehtonsa, ja sain linkin tälle sivulle,  joka on siis siellä yrityksen nettisivustolla..  Tässä vaiheessa aloin jo ihmetellä,  sillä  siinä tarjoiltiin reppua,  ja repun saamisen jälkeen  olisi pitänyt meilata heille 5 kuvaa , josta he maksaisivat  150 dollaria per kuva. Häh! Mikä ihmeen yritys muka maksaisi tuollaisia summia  jollekin instagrammaajalle,  jolla on vain joku 4400 seuraajaa... En uskonut siihen tippaakaan,  mutta  halusin ihanan kanvaksisen  repun ,  johon oli kirjailtu kaunis kukka. Sain linkin  repun  tilaamista  varten ,  jolla minun pitäisi saada reppu ilmaiseksi.  Sitä ennen kävin koko heidän  hvvin ammattimaiselta vaikuttavan   nettisivustonsa tarkasti läpi.  Tosin hieman ihmettelin sitä että   yrityksen pitäisi olla Los Angelesissä ,  mutta reppu lähetetään Liettuasta.  Mutta koska sivusto vaikutti  niin ammattimaiselta, eikä googlattaessa löytynyt mitään  negatiivista tietoa yrityksestä,  ja tuolla sivustolla on jopa rekisteritiedot, ja halusin niin sen repun, päätin tilata ilmaisen repun itselleni.  Hieman ihmettelin kun  jouduin maksamaan lähetyskulut   vaikka reppu oli ilmainen. Mietin että jos heillä on varaa lähettää ilmainen reppu ,  jonka kuvia ehkä jaan somessa,  niin miksi eivät voi maksaa myös postikuluja,  jotka ovat  vain pieni  osa repun hinnasta.  
Jäin odottelemaan kaunista reppuani (kuvassa). 
Minulle ilmoitettiin että repun saaminen voi kestää myös kuukauden, koronan vuoksi. Kuukauden kuluttua otin yhteyttä yritykseen,  ja kerroin että reppu ei ollut vielä saapunut. Minulle ilmoitettiin että kun reppu tilataan   Euroopan tai Yhdysvaltojen ulkopuolelta , eikä reppua kuulu,  heihin voi ottaa yhteyttä vasta 61 päivän jälkeen.   Tarkistin sen yrityksen nettisivuilta,  ja siellä se lukikin. Kun repun tilauksesta oli kulunut  puolitoista kuukautta, alkoi olla epäilyksiä  mutta   päätin vielä odotella , ja tarkistin postilaatikkoni joka päivä, mutta ei mitään ilmoitusta postista.  Sitten eräänä päivänä päätin taas googlailla yritystä ,  ja yhtäkkiä sieltä löytyikin  sivusto,  jonne olivat kirjoittaneet ihmiset, joille myös oli tarjottu reppua (ja korkeita summia kuvista;D)    Selvisi että  kyseessä oli todellakin huijaus, eikä ihana reppuni koskaan tulisi perille, nyyh.  Kirjoitin  heti Instagramin kautta  yhteyshenkilölle, että tiedän että   he ovat huijareita  ja haluan maksamani postikulut takaisin,  PayPalin kautta.   Heiltä tuli viesti että tietenkin he palauttavat summan, mutta on selvää etteivät he palauta. 

Yritys siis huijaa ihmiset tilaamaan tuotteita,  pitää ne postituskulut itsellään,  eikä koskaan   lähetä mitään tuotetta.  Kun nettikauppasivusto on laadittu  niin ammattimaisesti kuin tämä, pitää olla todellakin tarkkana ettei joudu huijatuksi.  Minulla oli onnea että  menetin vain noin 16 euroa, mutta kyllä harmittaa  sillä minusta tuo reppu on ihana.  Samanlainen löytyi sitten Etsystä ja AliExpress.nettikaupasta,...kiinalaisista nettikaupoista siellä...

20 kommenttia:

  1. No voi himputti! Tuntuu, että huijaukset käyvät aina vain paremmiksi. Tai siis pahemmiksi. Jos maksoit PayPalilla, niin ehkä sitä kautta vielä saisi rahat takaisin. Tai siis maksun jäädytettyä.

    Mä olen sen verran pieni blogi, että ei tule edes ehdotuksia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Johanna:Himputti tosiaankin. Oli kyllä tosi taitavasti lavastettu huijaus😫Maksoin PayPalilla, mutta kun maksusta jo pari kk, niin tuskinnmaksua enään ssa takaisin. Tämä.tuli Instan, ei blogin kautta. Kaunista viikonloppua Johanna 🌹

      Poista
    2. Mä melkein vielä kokeilisin PayPalin kautta, avaisin keissin. Jos tulee paljon ilmoituksia, niin PayPal saa siitä myös tärkeää tietoa.

      Poista
    3. Johanna:Pitääkin kokeilla, tai ainakin varoitella heitä. Instassa ja Googlessa jo ilmiannoin heidät.

      Poista
  2. Tosi törkeetä! Mua ois ottanu myös päähän ei vaan rahat mutta myös se aika mikä meni tähän.
    Kivaa viikonloppua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ulrika:Tosi törkeää! Aikaa meni turhaan odottamiseen ja tuli paha mieli, meni rahaa eikä tullut reppua. Kivaa viikonloppua sinullekin:)

      Poista
  3. No höh ja pah, helkkarin huijarit!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. SusuPetal:Kyllä suututtaa tuollaiset huijarit...

      Poista
  4. No voi perse, kaikkea ne huijarit keksiikin. On kyllä pätevän näköinen tuo huijaussivu muuten, mutta mitään tuotetietoja ei ole. Se olisi minulla pistänyt hälärit soimaan. Onneksi ei mennyt sinulla kuin postimaksun verran rahaa kankkulan kaivoon, mutta kyllähän tuo suututtaa ihan vietävästi. Oletko ilmiantanut kys. lafkan? Hyvä kun mainitsit täällä, niin tieto huijaussivusta leviää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Elegia:niin, aika ammattitaitoisia omalla alallaan eli huijarialalla nämä;D Siellä oli repuista ja muista tuotteista paljon kuvia, ja kun ajattelin ettei repusta niin tartte olla tuotetietoja, niin en älynnyt sitä. Kuvista jo näkyi aika hyvin millaisesta tuotteesta oli kyse. Ja todellakin, onneksi ei mennyt enemmän kuin tuo postitusmaksu, joka kyllä jo silloin tilausvaiheessa herätti kysymyksiä, kuten tuossa postauksessa olen kirjoittanutkin. Ilmiannoin Instagramille, ja Googlelle.

      Poista
  5. Minua on pettynyt myös Instagram-kotisivun myyntimainoksesta. Tuolloin 3 pussin hinta oli 150 tuhatta rupiaa, maksu lähetettiin osoitetulle tilinumeroon ja yhdistettiin WhatsAppiin. Kun olin suorittanut maksutapahtuman, WhatsApp-numeroni oli estetty. Ei voitu ottaa yhteyttä. Valitin Instagramista ja lähetin viestin myyjälle Instagramissa ... tulos ei ollut vastausta lainkaan! Menetti rahani tähän päivään asti.

    Toivottavasti tapauksemme voi olla esimerkki kenellekään olla uskomatta viehettä helposti.

    Terveisiä Indonesiasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Himawan Sant> It seems like Google translator does sort of a good job with the translation into Finnish, as I could understand most of your text, and sorry to hear you had to experience that kind of injustice. We really have to be careful these days who to trust in the internet commerce.

      Poista
    2. Kyllä ystävä.
      Kielenkääntäjä toimii tällä kertaa hyvin ja olen iloinen siitä, että tiedän myös blogissani.

      Kyllä, tästä lähtien meidän on oltava varovaisia, ettemme usko helposti uutisia ja ostoksia internetistä.

      Poista
  6. Nykyään on todella hyviä huijauksia liikkeellä. Juuri eräs tubettaja kertoi yhdestä erittäin hyvästä huijauksesta, joka toimi melkein samoin kuin tämäkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Melissa: Todellakin taitavia huijauksia, vaikeaa tietää mihin luottaa kun tuollaista tapahtuu.

      Poista
  7. Voi vitsit mikä huijariyritys! Todella harmi, että jouduit tällaisen uhriksi. Minä olen samanlainen kun sinä, aina tutkin ja epäilen rehellisyyttä kun saan vähän liian hyvä yhteistyöehdotuksen.
    Hyvä kuitenkin kun toit asian esille, näin varmasti moni muu välttyy samalta huijaukselta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Outi:oli kyllä taitavasti tehty huijaus. Mietin että varmaan monet sortuivat siihen samaan, ja niistä korkeista lähetyskuluista huijari saa hyvät tienestit.... Pitää olla tosi tarkkana näinä päivinä... TOivottavasti tämä estää jonkun muun sortumisen tuohon huijaussivustoon.

      Poista
  8. No niin, viisaskin menee lankaan! Minulla olisi myös juttu, kirjoittaisinkohan blogiin? Sitä ei kiinalaiset kuitenkaan lue...Ja yhdestä hienosta meidän alueen kaupasta tilasin heidän nettisivuiltaan kaksi toisiinsa liittyvää tavaraa ystävälle tupaantuliaisiki. Toinen tuli odotetusti toukokuussa, kakkososa tulee lokakuussa. Toivoittavasti.

    VastaaPoista
  9. Voi itku! Kurja juttu. Joka päivä tulee kaikenlaista huijausyritystä sähköposteihinkin. Ajattelen aina niitä sinisilmäisiä, esim. vanhuksia, jotka eivät osaa epäillä mitään. Siellä esiinnytään pankin edustajina, poliiseina, koronatarkastajina... :(

    VastaaPoista
  10. Ammattimaisen näköisen sivuston saa laadittua tosi helposti, yleensä kopioimalla sen alkuperäisestä ja antamalla toisen nimen. Sen opetetaan hakkereiden ala-asteella. Latviasta ja Liettuasta tuli nyt isompiaki juttuaja, kuten kolme (!) investointiplatformihuijausta, joihin porukka työnsi tuhansia voiton toivossa. Maailma on täynnä ihmisiä, jotka eivät jaksa tehdä työtä :( Onneksi, menettämäsi summa oli pieni, vaikka itse asia harmittaa tietysti. Ei ole kiva tulla huijatuksi. Sinä olisit varmaan ihan mielelläsi antanut tuon summan hyvään asiaan, jos joku pyytäisi kauniisti :)

    VastaaPoista

Vaikka näkyy että on sanavahvistus niin sen voi ihan hyvin jättää väliin,se kummittelee tuolla enkä saa sitä pois...