torstai 21. kesäkuuta 2018

Iltapäivä Jaffassa

Toissapäivänä vietin tosi mukavan iltapäivän  Annelin  kanssa:)  Anneli oli kuullut  että Jaffan vanhan kaupungin kujien seinillä on valokuvanäyttely,   joten kävelimme sinnepäin  Tel Avivin keskustasta. Sää oli  tosi lämmin, mutta myös miellyttävä, etenkin varjossa, ja mereltä  päin tuli miellyttävä tuuli.. Kun tulimme Jaffan vanhan kaupungin alueelle,  oli pakko ensin mennä  näköalapaikalle ottamaan muutama kuva.
Meri oli kauniin turkoosi.
Sen jälkeen oli pakko mennä kurkkimaan uudehkon luksushotelli Setain  lobbyaluetta. Tässä oli aiemmin poliisiasema, mikä muutos!
Ihana sisäpiha siellä ainakin oli.
Ja monta kaunista yksityiskohtaa.
Ennen vanhan kaupungin kujia ohitimme  aukion,  jossa ravintoloita, ja turistikrääsäkauppoja. Aukion laidalla on  Pyhän Pietarin kirkko.
Sitten saavuimme jo vanhan Jaffan kujille.
En muista koska viimeksi kävelin täällä, mutta siitä on aika pitkä aika.  Seinille oli ripustettu valokuvanäyttelyn  teoksia.
Valokuvat on ottanut   valokuvaaja nimeltä Victor Politis.    Politis syntyi  Kreikassa,  asui suurimman osan elämästään  New Yorkissa, ja  muutti joitakin vuosia sitten vanhaan Jaffaan.  Suurin osa valokuvista on otettu Afrikassa, jossa  Politis on myös asunut, mutta valokuvia oli myös muista maista. Pidin kuitenkin eniten näistä kuvista missä näkee afrikkalaista elämää.
Toinen Politiksen Afrikka-kuva.  Myöhemmin huomasin että kävelimme hänen talonsa ohitse.
Vanhan Jaffan kujat ovat ihania:)
Poistuimme kohti Jaffan kirpputorialuetta.  Tämän oven edessä oli pakko pysähtyä..
Sitten saavuimme kirpputorialueelle.  Alue jota kirpputoriksi kutsutaan ei ole pelkästään kirpputoria, vaan alue on täynnä ravintoloita, baareja , kauppoja ym.
Kävimme kirpputorin nopeasti läpi.
Poikkesimme alueella olevassa herkkukaupassa.
Sitten huomasin mehukioskin.  Viimeksi kun olin täälläpäin kioski ei näyttänyt tältä. Upea väritys, eikä tuota kioskia voi olla huomaamatta.
Ennen kirpputoria  poikkesimme eräässä design-kaupassa,  jossa ihastuimme näihin lamppuihin.  Kuvissa on optinen harha:  lamput ovat täysin litteitä, eli kuin paperipala, mutta kun niitä katselee sitä ei huomaa.
Illansuussa kävimme juomassa  Aperol Spritzit  Par Derriere-bistrobaarin  takapihalla. Ihana kesäjuoma:)
Sieltä kävelimme takaisin kohti Tel Avivin keskustaa , mutta ensin poikkesimme  Beit Romanossa, jossa Anneli ei ollut koskaan käynyt.  Aikoinaan tässä rakennuksessa oli   toimistoja ja  kauppoja, ja se oli Tel Avivin ensimmäinen kauppakeskus,  mutta nyt siellä löytyy  ravintoloita,  radioasema ja kaikkea mielenkiíntoista.
Rakennuksen yhdessä päässä    löytyi  Rena's House-huoneistohotelli.  Kyltissä lukee "Not your ordinary hotel"..
Pian saavuimmekin   keskustan alueelle, josta lähdimme kumpikin kotia päin. Puhelimen askelmittarista huomasin että olin kävellyt yli 11 kilometriä,  ja se hieman tuntui jaloissa illalla.

1. Ihana aurinkoinen, värikäs ja elämäniloinen retki. Kiva, kun pääsin mukaan!
    Kuvasi hehkuivat juuri sellaista leppoisaa ja kiireetöntä tunnelmaa, jollaista voisin vapaapäivän viettoon toivoa. Ja maisemat, kujat ja kulmat olivat kaikki uusia minulle. Nam! ne Aperol Spritzit!

2. Wautsi mitä kuvia <3 Mukavaa loppuviikkoa Sinulle <3

3. Mielenkiintoinen reissu. Kiitos, kun jaoit sen täällä.

4. Leena> Kiitos paljon, ja kiva kun olit virtuaalisesti mukana. Näimme paljon värikkäitä juttuja retken varrella:) Ja kiireettömän näköistä tuolla olikin, eikä meilläkään ollut pahemmin kiire minnekään niin kauan kun oli kunnolla valoa:) Aperol Spritzit olivat ihania, täydellinen kesäjuoma:) Oikein hyvää loppuviikkoa ja juhannusta vaikkei Hollannissa sitä vietetäkään,kuten ei täälläkään. Me suomalaiset tosin taas kokoonnumme täällä yhteiseen juhannusviettoon huomenna:)

Maatiaiskanasen Elämää: Kiitos paljon:) Olen innostunut ottamaan kuvia vain puhelimella, kamera on saanut jäädä kotiin .Ihanaa loppuviikkoa ja juhannusta sinulle:)

Mimon Mami: Kiitos, ja kiva kun olit mukana virtuaalisesti:)

5. Ihanan aurinkoisia kuvia. Tuolla kirpputorilla minäkin haluaisin käydä.

6. Jännät lamput. Me tarjotaan aina vieraille Aperol Spritz.

7. Oi miten upeita kuvia♥ Olipa kiva olla kuvin mukana teidän päivässä:) Tuo turkoosi meri on kyllä kaunis ja niin ihana ranta. Kivan värikäs oli tosiaan tuo mehukoju:) Ihanaa juhannuksen aikaa ja kauniita kesäpäiviä♥

8. Ihania kuvia. Mielenkiintoista saada nähdä ja lukea Israelistakin. Kiitos oikein paljon.

9. Erittäin kauniit Jaffa -kuvat! Vanhan Jaffan kujat ovat upeita. Kuvien perusteella voi aistia niiden historiallisen tunnelman. Kiitos näistä kuvista!

10. ihana lukea ja katsella kuvia olen menossa heinäkuussa jerusalemiin ja olen miettinyt juuri jaffaa vierailu kohteeksi
    kuvista näkee että kannattaa poiketa

Vaikka näkyy että on sanavahvistus niin sen voi ihan hyvin jättää väliin,se kummittelee tuolla enkä saa sitä pois...