maanantai 26. syyskuuta 2022

Miniloma pohjoisessa osa 2

Edellisen postauksen kaikkien tapahtumien jälkeen ajoimme Beit Jannin druusikylään, josta olimme varanneet huoneen B&B-paikasta.
Beit Jann on Israelin korkeimpia asuinpaikkoja, jonka korkein kohta on yli 1000 metriä, ja jossa talvisin on luntakin. Beit Jannin kylää asuttavat druusit, joista voi lukea lisää tästä linkistä.   Kylä on rakennettu Meron-vuoren länsirinteelle, ja on suosittu lyhyiden lomien paikka, ja kylä onkin täynnä B&B-paikkoja. Löysin kivalta näyttövän paikan, jonne saavuimme illansuussa. Huoneemme oli tosi mukava:ikkunasta näkyi vuoristoa ja keittiönurkkauksen purnukoista löytyi kahvia ja teetä.
Huoneen parvekkeelta oli hyvät näkymät, ja korkealla vuoristossa ilma oli ihanan raikasta. Paikan tosi sympaattinen omistaja Badi tuli katsomaan että meillä kaikki hyvin❤️Olimme tuonne tulon jälkeen sen verran väsyneitä että menimme aikaisin nukkumaan, ja kun omalla asuinalueellani yölämpötilat vieläkin helteen puolella, niin tuolla yöllä oli 15 sstetta, aivan ihanaa!
Koska kylä rakennettu vuorelle, siellä on hurjia ylä-ja alamäkiä, ja täytyy sanoa että vähän pelotti siellä autolla liikkuessa. Tässä kuvassa näkyy vihreäksi maalattu majapaikkamme, ja meidän huoneen parveke tuossa  vasemmalla. Olimme muuten ainoat asiakkaat tuolla, mutta viikonloppuisin ja pyhinä kaikki B&B-paikat tuolla täynnä.
Aamulla aikaisin omistajan sukulaisnainen oli valmistanut  meille herkullisen aamiaisen:oli munakasta, labneh-jugurttijuustoa, raejuustoa, paistettua munakoisia, erilaisia leipiä, vihannessalaattia ja kahvia.
Aamiaisen jälkeen pakkasimme tavarat kassiin, hyvästelimme majapaikan ja ajoimme autolla kylän ylimpiin kohtiin.
Aamulla aikaisin oli hieman sumuista, ja oli vaikeaa kuvata paikkoja kännykällä.
Halusin mennä katsomaan paikkaa, jossa druuseille tärkeän profeetan muistolle rakennettu pyhäkkö ja , puutarha-alue.  Mutta kun menimme portista sisään puistoalueelle, meille huudettiin ettemme ole säädyllisesti pukeutuneita, ja että meidän pitää poistua alueelta. Eksällä oli polviin ulottuvat shortsit ja T-paita, ja minulla Capri housut ja T-paita, mutta se ei riittänyt. Olen kerran aikaisemmin ollut tuolla erään ryhmän kanssa, mutta silloin oli talvi, ja päällä oli tarpeeksi vaatetta......
Sieltä kävelimme vielä ylös kaikkein ylimpään kohtaan, ja koko sinne vievän kadun vasen puoli oli täynnä viikunapuita. Lähes kaikki raakileita, mutta löysin 2 kypsää viikunaa.
Sitten olikin aika hyvästellä Beit Jann, ja ajaa alaspäin kohti Genesaretin järveä. Kaikki Beit Jannissa tapaamamme ihmiset (paitsi hän jolle olimme liian vähäpukeisia) olivat todella ystävällisiä, ehkä se vuoristoilma vaikuttaa siihen...
Seuraava etappimme oli Ginosarin kibbutsi Genesaret-järven ranta-alueella.Kibutsissa on mm. hotelli, venesatama, ranta-alue sekä museo, jossa kävimme.
Ongelmia tämän kuvan kanssa...
Tämä on pienoismalli Jeesuksen ajan veneestä. Alkuperäinen vene, tai se mitä siitä oli jäljellä, oli myös museossa. Vanhan veneen jäännökset löytyivät Genesaretjärven pohjalta vuonna 1986.
Museossa oli hienoja arkeologien löytämien mosaiikkilattioiden osia.
Magdala-kivi, eli arkeologien löytämä osa synagoogaa, joka oli rakennettu ajanlaskun aikaan, ennen toisen temppelin tuhoa vuonna 70. Mikä tekee tästä kivestä  erikoisen on se että siinä on toista temppeliä kuvaava kaiverrus
Venesatama.
Tästä näkyi vähän kibbutsiakin.
Genesaretjärvi on nyt hyvässä kunnossa, ennen talven sateita. Toista oli muutama vuosi sitten kun oli niin kuivaa että missä nyt vettä oli pitkälle maata näkyvissä. Toivottavasti tulee runsaasti sateita tulevana talvena....
Kibutsista ajoimme Tiberiaksen kaupunkiin, jossa iltapäivä ja alkuilta oli vähemmän mielenkiintoista, sillä kävimme katselemassa asuntoja, mikä oli aika väsyttävää. Eksä haluaa ostaa kaupungista asunnon, jossa viettää välillä aikaa talvisin, ja jonka voi muina aikoina vuokrata Airbnb - asuntona . Välillä piti mennä syömäänkin, ja kun astuimme sisään liharavintolaan, olin varma ettei minulle ole syötävää, mutta tämä olikin ravintola jossa pääannokseen tulee myös pieniä salaattikippoja, jotka täytetään pyydettäessä, joten ihan hyvin täyttyi vatsa tuolla. Kotiin saavuin myöhään illalla, ja oli kyllä kaiken kaikkiaan mukava, joskin liian lyhyt matka.

1. Minilomat tekevät aina hyvää ja siis wau missä maisemissa olette lomailleet <3 Kiva exä sulla kun yhdessä voitte tällaisia lomiakin viettää.
    Ihanaa uutta viikkoa sinulle Jael <3

1. Outi:Tosiaankin teki hyvää tämä miniloma❤️Ja maisemat ihan psrhaita tuolla ja seurakin oli ok. Oikein hyvää viikkoa sinullekin Outi❤️

2. Voihan Druusia! Kiitos tästä tiedosta, ymmärrän vähän paremmin miksi siellä on sekametelisoppa ja ongelmia. Vielä yksi kansakunnaksi halajava (?) kurdien ym lisäksi. Jännää matkailla kun tuntuu että jokainen kivikin tihkuu historiaa ihan raivolla!
    Mitähän B&B majoitus maksoi euroissa?
    Hienoja kuvia taas, ja kiitos kun veit mukanasi matkaan.

1. SUS:Juuri nuo erilaisuudet ja eri ryhmät tekevät tästä maasta niin mielenkiintoisen. En ole ainakaan druuseista kuullut että heillä.olisi nationalistisia pyrkimyksiä, ja täällä he esim. palvelevat myös armeijassa. Vau, olipa hienosti muotoiltu tuo"jokainen kivi tihkuu...... " mikä onkin niin totta. Tuo yö tuolla aamiaisineen maksoi euroissa 132 ja risat. Kiitos Sus ja kiva että olit virtuaalisesti mukana😁

3. Ulrika50v.blogspot.com27. syyskuuta 2022 klo 7.36

Hieno reissu! Mahtavat noi näköalat vuorilla,......

1. Ulrika:Oli kyllä tosi hieno reissu, ja vuoristonäköalat ihan huikeita, plus vuoristoilma tekee hyvää 💙

4. Mietin samaa kuin Sus tuossa edellä: On varmasti aika huimaa liikkua paikoissa, jossa "jokainen kivikin tihkuu historiaa ihan raivolla". En osaisi samaa noin hienosti sanoa! Mutta siis onhan siellä erilaista ja vähän kummallistakin suomalaisin silmin katsottuna. Kun luin reissustanne, tuli mieleeni että on ihan mahtavaa saada noin autenttista kuvausta jostain minne ei itse ole koskaan päässyt tutustumaan. Turistioppaat ja sellaiset eivät tarjoile noin aitoa kuvaa mistään. Kiitos Jael, että kuljetat meitä mukanasi jännissä paikoissa <3

1. Leena:Sus osasikin hienosti muotoilla tuon lauseen😁Kun ajattelee että täällä on vuosisatojen aikana kulkenut vaikka mitä heimoja, henkilöitä kuten Napoleon ja Mark Twain (joka kirjassaaan "Innocents Abroad" ei lainkaan innostunut näistä maisemista ja alueesta na 1869)niin ei ihme että joka kolkka pursuaa historiaa. Kiitos Leena kauniistea sanoistasi, tosi mukavaa kuulla, ja oikein kaunista viikkoa sinulle❤️

5. Kuvissakin näkyy miten jyrkkää tuo tie on. Varmaan haastavaa kulkea autolla. Teidän majapaikka näyttää kivalta ja siistiltä (hauska tiilitapetti alareunassa) ja aamupalakin tarjoiltiin.
    Aika tiukkoja sääntöjä muistettava noudattaa siellä sun täällä. Maassa maan tavalla. En osaa arvioida, mitä meillä on täällä ulkomaalaisten silmin katsottuna.
    Mikä viileys! :) Varmasti mukavaa helteiden jälkeen. Täällä 15 alkaa olla jo aika viileä, kun aurinkokaan ei silloin oikein enää lämmitä.
    Mukavaa paluuta arkeen rentouttavan reissun jälkeen :)

1. Sartsa:Oli kyllä ihan hurjan jyrkkiä mäkiä tuolla, mutta ei ihne kun rakennettu vuorelle tuo kylä. Majapaikka oli todellakin napakymppi❤️Yllätyimme kyllä koska omata mielestämme olimme tarpeeksi pukeutuneita, mutta ei sitten tuohon paikkaan..Yö ja päiväkin oli siellä mukavan tuntuista, etenkin kun omalla alueellani vielä tosi lämmintä. KIItos ja mukavaa viikonloppua sinulle 💐

6. Kiitos mielenkiintoisesta matkasta. Kuvien kautta pääsin mukaan näkemään ja kokemaan! :)

1. BLOGitse :Kiva kuulla että pidit tästä virtuaalimatkasta ja hyvää viikonloppua💐

7. Tuolla Ginosarin kibbutsilla olen minäkin käynyt! Gennesaretin järven ympäristö on niin upeaa seutua.

1. Piipe:Ginosar on kyllä hyvä kibbutsi, ja niin upeat näkymät sieltä Genesaretjärvelle💙Oikein hyvää viikonloppua Piipe💐

8. Onpa ollut jännittävä matka. Pystyn näkemään vain muutaman kuvan enkä ensin saanut kommenttiakaan näkyviin, mutta tekstistä selviää millaisista elämyksistä on kyse. Pitää tulla myöhemmin katsomaan jos kuvat näkyisivät. Ihanaa tätä päivää 💜

1. Rita:No onneksi tuli lopulta kuvatkin näkyviin😁Ja omi kyllä mielenkiintoinen matka, ja tosi paljon tuli nähtyä 1 5 päivässä. Oikein ihanaa viikonloppua Rita 💐

9. Yay, kuvat tulivat näkyviin kun sain kommentin julkaistua!

10. OIh - kylläpä oli ihanaa päästä matkaanne mukaan upeiden kuvien ja kertomasi kera...
    Minä taisin kiinnittää huomioni ihan epäolennaisiin - mutta nautin tietenkin ruokakuvista ja hih... nuo värikkäät polkupyörät jotka ovat selvästi matkalla Genesaterin järveen....rinteet näyttävät yhtä jyrkiltä Madeiralla - jossa kuntoutin polveani keraamisenlasin lisäämisen jälkeen...
    alaspäoin oli pakko peruuttaa.. ei kertakaikkiaan kengänkärjet kestäneet...
    Autolla olisi kyllä ollut hurjaa.... ihana suhde teillä exän kanssa!!
    Lokoisaa lokakuuta toivotellen!!

Vaikka näkyy että on sanavahvistus niin sen voi ihan hyvin jättää väliin,se kummittelee tuolla enkä saa sitä pois...