Kun eksäni alkuvuodesta palasi tänne Israeliin, lähetti hän Yhdysvalloista tänne rakkaan vesiskootterinsa. Vesi on aina ollut hänelle hyvin tärkeä elementti, ja kun asuimme täällä yhdessä hieman yli vuoden , ennen Venezuelaa ja Yhdysvaltoja, oli hänellä
Genetsaretinjärvellä iso moottorivene; yhteisomistuksessa ystävän kanssa, Silloin kävimmekin usein ajelemassa sillä järvellä. R ajaa joka sunnuntai järvelle ajamaan vesiskootteriaan, ja on usein pyytänyt mukaan, mutta eilen sitten lähdin, sillä tuntui että flunssasta oli vain pienet rippeet jäljellä.
Kun lähdimme luotani oli joka paikassa ihan kamalat ruuhkat, ehkä myös sen vuoksi että yliopistojen ja muiden opistojen lukuvuosi alkoi eilen. Ruuhkissa kului todella paljon aikaa, joten R. päätti ajaa
Samarian vuoristoalueen kautta Genetsaretin järvelle. Tuo alue on Länsirantaa , ja kuuluu
alueelle C. Autoja yksikaistaisella tiellä tuli vain harvakseen vastaan. Matkan varrella ohitimme monta beduiinien asuinaluetta. Tämän lammas&vuohilauman nähdessämme pysähdyimme hetkeksi. Mitäköhän nuo oikein syövät tuolla? Nyt on vielä niin kuivaa koska sateet eivät vielä ole alkaneet. Talvellahan nämä vuoret ovat kauniin vihreitä, toisin kuin nyt.
Lammaspaimenella oli myös aasi.
Ja tietysti paimenkoiria. Nuo vuoret ovat näin paljainakin upea näky, etenkin kaukaa katsottuna.
Sitten maisema muuttui vehreämmän näköiseksi laaksoksi, ja ohitimme
Beit Sheanin kaupungin. Jossain vaiheessa pysähdyimme ostamaan juotavaa . ja siellä otin tämän kuvan. Vuoret tässä ovat Golanin kukkuloita.
Sitten tulimmekin järvelle; lähelle
Ein Gevin kibbutsia, paikkaan jossa R säilöö vesiskootteriaan. Genetsaretin järven pinta on viimeisten vuosien vähäsateisten talvien vuoksi painunut matalaksi: tässä kuvassa näkyvä kivinen ranta oli ennen järven alla.
Sitten R lähtikin liikkeelle vesiskootterinsa kanssa. Hieman myöhemmin pääsin mukaan parille kierrokselle , ja olipa jännää. Vesiskootterin vauhti on aika hurja, mutta välillä pysähdyimme ihailemaan maisemia, ja ajoimme toiselle puolelle katsomaan järveltä
Tiberiaksen kaupunkia.
Välillä R antoi kyydin paikassa työskentelevälle nuorukaiselle, joka oli siitä ihan innoissaan. Tuolla muuten oli hyvin lämmintä, ja vesikin oli tosi lämmintä. Minun puolesta olisi saanut olla hieman viileämpää, mutta tällä alueella ei edes ole mitään kunnon talvea. Välillä oli hieman pitkäveteistä kun R huristeli järvellä, mutta löysin rannalta monta simpukankuorta, joita poimin mukaani. Järvellä ei ollut meidän lisäksemme yhtäkään venettä , ja järven pintakin oli täysin tyyni. Miten mukavaa kun tuolla on noin tyhjää, toisin kuin vielä muutama viikko sitten pyhien aikana.
Kun vesiskootteri oli vedetty takaisin varastopaikkaansa, jäimme juttelemaan skootteria vartioivan Kevinin kanssa , joka on
tserkessi. Kevin asuu rannan tuntumassa 3 koiransa kanssa, ja eipä ole hullumpi paikka herätä aamuisin järven rannan vierellä. Hänellä oli vieraanaan punatukkainen englantilainen Josephine, jolla on myös israelilaisia juuria, äitinsä kautta. Josephine kertoi olevansa näyttelijä, ja suurin saavutus tähän saakka on ollut pikkuruinen yhden lauseen osa
Game of Thrones-sarjassa, Kun lähdimme tuolta oli Josephine aika lailla humalassa, mikä hieman huolestutti, mutta toivottavasti hän selvisi siitä Kevinin avulla...
Kotimatkan varrella pysähdyimme kahden vuonna 1914 täällä koneittensa kanssa pudonneen turkkilaisen lentäjän muistopaikalla. Muistopaikalla liehuu Turkin lippu, ja toisella puolella, joka ei mahtunut mukaan kuvaan , Israelin lippu.
Vuonna 1914 Palestiinan alue (
nykyinen Israel sekä Länsiranta) oli vielä ottomaanien hallussa.. Sulttaani päätti lähettää mitä kokeneimman turkkilaisen lentäjän
(Fethi Bay, jonka mukaan Fethiyen kaupunki on nimetty) sekä perämiehen
(Sadik Bey ) lennolle Istanbulista Kairoon ja Alexandriaan : Beirutin , Damaskoksen ja Jerusalemin kautta. Lennon tarkoitus oli osoittaa että turkkilaiset lentäjät voivat lentää pitkiäkin lentoja, ja samalla palauttaa kuolemankielissä olevan ottomaanien imperiumin kunnia. Samalla lennolla oli tarkoitus myös lähettää ensimmäinen ottomaanien lentoposti.
Istanbulista lähdettiin lentoon helmikuussa 1914 ranskalaisella
Bleriot XI yksimoottorisella lentokoneella. Lentokoneita oli kaksi , mutta koneet menettivät pian yhteyden toisiinsa. Tuohon aikaan koneet olivat vielä aika heiveröisiä, ja tarvitsivat aina välillä tankkausta. Toinen koneista lähes törmäsi vuoreen sumuisessa säässä , ja toisen koneen piti jäädä Damaskokseen korjausta varten . Fethi Beyn koneen saapumista odotettiin Jerusalemissa , jonne kone ei koskaan saapunut .
Fethi Bey ja Sadik Bey eivät olleet tietoisia Genetsaretinjärven voimakkaista talvituulista , ja kun kone lensi järven itäistä rantaa pitkin, voimakkaat tuulet heiluttelivat konetta. Tuulet irroittivat koneen siipiä yhdistävät nupit, ja kone iskeytyi maahan alueella , jossa nykyään on entinen Haonin kibutsi. Fethi ja Sadik olivat ottomaanien ilmavoimien ensimmäiset menetykset, ja heitä juhlittiin Turkissa sankareina. Lentäjien ruumiit vietiin Damaskokseen, jossa heidät on haudattu
Umaijadi moskeijan vieressä olevaan mausoleumiin.
Hieman myöhemmin ottomaani-insinöörit pystyttivät lentäjille obeliskimuistomerkin. Ottomaanien valtakunnan kukistuttua muistomerkki unohtui. Yerach Paran, historioitsija entisessä Haonin kibutsissa (velkojen vuoksi se ei enään ole kibutsi) , kiinnostui muistopaikan historiasta. Hän alkoi huolehtia muistopaikasta , istutti puita sen viereen ja kävi kastelemassa kasveja. Hän myös kirjoitti Turkin Tel Avivin suurlähetystölle, mutta sai odotella vastausta aika pitkään. Vuotta myöhemmin suurlähetystöstä tuli viesti että he haluavat nähdä muistomerkin. Turkin suurlähettilään edustaja liikuttui näkemästään, ja pyysi Parania piirtämään suunnittelemansa pienen puutarhan kaavan, ja lupasi myös lähettää rahaa sitä varten. Rahan avulla Paran pystyi rakentamaan korokkeen obeliskin ympärille . Paran teki kaiken itse: hän istutti lisää puita , sekä
ihmeköynnöksiä Turkin lipun väreissä.
Tieto Paranin työstä muistomerkin hyväksi levisi, ja Turkin ilmavoimien päällikkö tuli katsomaan muistomerkkiä. Myöhemmin Turkista tuotiin kaksi kotkapatsasta jotka nyt seisovat korokkeen molemmilla puolilla. Muistomerkiltä on upea näkymä Genetsaretin järvelle (ensimmäinen kuva). Olipa tällä muistomerkillä mielenkiintoinen historia.