keskiviikko 15. kesäkuuta 2011

Pyöräretkellä Tel Avivissa

Punaiset poinciana-puut kukkivat jälleen niin kauniina
Eilen illalla olin 3 tunnin pyöräretkellä Tel Avivissa. Olin ostanut paikan kierrokselle jo kauan sitten Grouponista,jossa sen sai kupongilla puoleen hintaan,mutta muistin varata paikan vasta ihan viime hetkellä.En onnistunut myöskään saamaan ketään mukaan tähän,koska muistin sen niin myöhään.Näitä pyöräretkiä järjestää hieman yli vuoden vanha yritys,jonka toimipiste on Tel Avivin satamassa,ja josta kierros alkoikin. Kierrokselle tuli 10 innokasta pyöräilijää,ja saimme pyörän,vesipullon ja hatun tai kypärän. Pyörät olivat ihanan kevyitä city-pyöriä,ja vaikken ollut vähään aikaan pyöräillyt,3 tunnin pyöräily ei tuntunut missään. Meidän kierroksemme nimi oli "100-vuotias Tel Aviv",mutta yritys järjestää myös muita kierroksia,sekä hepreaksi että englanniksi. Tosi kiva tapa nähdä kaupunkia! Tel Aviv on vilkkaasta liikenteestään huolimatta ihan hyvä pyöräilykaupunki,jossa pyöräilyteitä löytyy yli 100 km.
Tel Avivin marina
Ajelimme satamasta rantatietä pitkin Jaffaa kohti,ja matkalla olisi ollut niin paljon kuvattavaa muttemme pysähtyneet. Rannat olivat täynnä ihmisiä ja rantatiellä näkyi paljon joggaavia ihmisiä. Ajelin koko ajan ihan oppaamme perässä,ja kivointa oli se,että hänen pyöränsä toimi myös musiikkikeskuksena,ja hyvää musiiikkiakin oli siihen valittu! Oli mukavaa pyöräillä musiikin tahdissa!
Tulimme Tel Avivin vanhalle juna-asemalle ,joka  näyttää olevan erittäin suosittu morsiusparien kuvauspaikka.Pidimme siellä 5 minuutin tauon,ja näin siellä sinä aikana ainakin 5 morsiusparia.Kuvassa näkyvä morsian oli tosi kaunis,ja hääleninki oli aika upea,mutta miten ihmeessä hän pystyy istumaan tuon krinoliinihelmansa kanssa....
Juna-asemalta ajoimme viereiseen Neve Tzedekiin,jossa pysähdyimme hetkeksi kuulemaan oppaamme selostusta.Kuvassa Tel Avivin vanhin talo,jonka talon omistanut perhe aikoinaan tarjosi kaupungille,jotta sinne perustettaisiin museo.Kaupunki kieltäytyi (mikä virhe!!) ja nyt siitä on näköjään tulossa jonkun palatsi...
Oppaamme ja Tel Avivin ensimmäisen kaupunginjohtajan näköispatsas(kuva retken järjestäjän)
Ajoimme eteenpäin ja pysähdyimme taas hetkeksi,jolloin sain kuvattua entisen Palatin-hotellin taka-osaa.Vuonna 1926 rakennettu Palatin-hotelli oli 20-ja 30-luvulla se hotelli,missä pidettiin kaikki hienot tilaisuudet.Toisen maailmansodan aikana rakennus toimi britti-ja amerikkalaissotilaiden kerhona.Nykyään uudistettu rakennus taitaa toimia toimistoina.
Palatin edestä kuvattuna (kuva netistä)
Me pyöräilijät (järjestäjän ottama kuva eilen,ja minä tuossa repun kanssa,olisi saanut olla kevymmät vaatteet...)
Ilta alkoi jo hämärtää kun saavuimme Yarkon-puistoon ja joen reunalle.Pyöräkierrokseemme kuului lopussa myös lasi viiniä ja pientä naposteltavaa,jotka nautimme joen rannalla.
Sieltä sitten ajoimme takaisin satamaan,josta retkemme alkoikin.Oli ihana pyöräretki,mutta myös aika kuumaa,ja olin aika hikinen kun saavuimme perille...

1. Pyöräretket kivoja, tuo merisatamakuva ihan sen näköistä kuin meillä...

2. Vau, aika ihana juttu: pyorailya Tel Avivissa. Sina olet kylla mukana kaikenlaisessa kivassa siella :).

3. Onpa ihana idea ollut ryhtyä tuollaisia pyöräretkiä järjestämään!

4. Nuo poinciana-puut on kyllä niin upeita!
    Pyöräretki, vau! Ei kaupungissa kaikilla varmaan omaa pyörää olekaan, mahtava idea järjestää ohjattu kierros.

5. Aivan lumoava tuo punaisena hehkuva puu! Pyöräretkesi kuulosti ihanalta ja näkymät olivat kauniita ja kiinnostavia! Onpas sinulla mahdollisuuksia kaikenlaiseen hauskaan menoon ja meininkiin! :)

6. Hannele:Tosi kivaa oli,ja tuollaiset marina-kuvat varmaan aika paljon samanlaisia monessa paikassa.

Tuula:Oli tosi hauska retki,ja kiva oli pyöräillä kun oppaan pyörästä tuli kovaäänisillä ihanaa musiikkia! Tel Avivissa on niin paljon kivoja juttuja:)

Karoliina:Minustakin tosi hyvä idea!

Sirokko:Poinciana-puut saavat ihan huokaisemaan kun ovat niin kauniita kukkiessaan.Osa mukana olleista oli muualta,joten heille oli tosi mukavaa nähdä kaikkea.Minähän tunnen kaupungin hyvin,mutta kuitenkin oli nautittava kierros. Nythän on niitä vuokrapyöriä,joten pitäisi tehdä oma kierros joku päivä.

Mustikkatyttö:Poinciana on kaunein täällä kukkiva puu,mielettömän upea.Pyöräretki oli tosi mukava,olisi ollut kiva kuvata vähän enemmän.Tel Avivissa on koko ajan hurjasti tapahtumia ja juttuja;minä asun viereisessä kaupungissa jossa tarjonta ei yhtä hyvä,mutta onneksi bussilla pääsee aika nopsaa Tel Aviviin:)

7. Voi ihana pyöräretki. Kiva kun teit siitä postauksen, oli niin kiva päästä näin blogisi välityksellä mukaan.
    Tuo poinciana-puu on uskomattoman kaunis kukkiessaan.

8. Tosi upea Delonix regia.
    Ja morsian mitä kaunein!

Kolmen tunnin pyöräretki on hieno suoritus hellesäässä. Kiitos, että pääsimme mukaan hikoilematta! :)

9. Pyöräily on ihanaa. Jos muutaman päivän takaisessa postauksessasi katselit maailmaa bussin ikkunoista, niin kyllä fillarin selästä näkee kuitenkin niin paljon enemmän.

Ja mitä kaikkea kiehtovaa olette nähneetkään! Kiitos, että otit meidän lukijasi mukaan retkelle. :)

10. Voi miten mielenkiintoinen retki! Ja oli taas ihana päästä tähän osalliseksi. :-) Siellä tosiaan järjestetään kaikkea kivaa! Aika upean erikoinen hääpuku.

11. Täällä gredeliinisenä kat...tuota...
    täällä minä kaihoisana katselen kuvia ja kaipaan sinne iki-ihanaan Israeliin. Olen saanut käydä siellä kaksi kertaa. Meitä turisteja hiissataan ILMASTOIDULLA BUSSILLA paikasta toiseen ;)

12. Vau mikä puu, mikä kukkaloisto. Tuollaisen kun sais omalle pihalle.

13. Olet kyllä todella aktiivinen täytyy sanoa! Tuo pyöräretki vaikutti mielenkiintoiselta ja kymmenen hengen ryhmä on juuri passeli koko eli ei liian suuri.

Jännä muuten katsoa nyt kuviasi, kun tunnistan joitakin paikkoja. Esim. tuon, missä hääpari poseerasi. Todella kaunis on morsian ja ihania koruja ja koristuksia hänellä myös!

14. Tänään löysin kivaan blogiisi! Täällä myös yksi ulkosuomalainen naimisissa naapurimaasi kansalaisen kanssa ;)
    Raikas blogi sinulla, ja kivoja juttuja! Kirsikka

15. Pyöräretket ovat mukavia ja niillä näkee enemmän, kun vauhti on verkkaisempi kuin autolla ajellessa.

Aivan ihan puu punaisena kukkiessaan.

16. Susanne:oli tosiaankin mukava pyöräretki.Ja nyt tekisi mieli pyöräillä siellä koko ajan.En viitsi omaa pyörääni raahata Tel Aviviin,kun se on niin hankalaa,mutta nyt siellä onneksi voi vuokrata pyöriä edullisesti joka nurkasta.
    Poinciana on kukkiessaan uskomattoman upea!

Nurkkalintu:Kaunis puu tosiaankin.Ja morsiankin niin kaunis,mutta miten istuu tuon puvun kanssa...'

Katja Lumiomena:Fillarin selässä olikin tosi kiva katsella paikkoja,aion ehdottomasti mennä uudestaan joku päivä,mutta yksin,jotta saan kuvattuakin enemmän.Ja vasta sitten kun taas viilenee...Nyt on jo niin kuuma.Tuo retki oli tosi kivasti järjestetty,musiikki pyöräillessä,hyvä ja asiantunteva opas,viini ja snaksit lopussa.

Hippu:Oli tosi kiva retki.Tel Avivissa on tapahtumia liikaakin.Minähän asun naapurikaupungissa ,joka onneksi on ihan kiinni kasvanut Tel Aviviin,joten helposti sinne pääsee.

Kaisa:Mukavaa että tänne löysit.Ja kiva kuulla,että olet täällä ollut kahdestikin.Ilmastoidut bussit ovat kyllä hyviä kun on kuuma...

Amalia:Tuo puu on kukkiessaan oikea kaunotar.Ei voi kuin ihailla...

Elegia:Oli tosi mukava pyöräretki ja harmi kun en tullut ajatelleeksi tuota kun olit täällä.Heillä noita kierroksia kun on englanniksikin .
    Sitä katsookin kuvia ihan eri tavalla kun näkee paikkoja,missä on oikeasti käynyt.Tuo morsian oli todellakin kaunis kuin nukke!

Kirsikka:Kiva kun tänne löysit ja jätit puumerkin:) PItää tulla käymään vastavierailulla,,

Arleena:Ajoimmekin aika hitaasti,joten hyvin näkyi kaikki ympärillä oleva. Ja poinciana on niin kaunis!

17. Olipa mukava pyöräilyretki. Hienoa, että jaksat ottaa meille katseltavaksi kuvia retkiltäsi.

18. Aivan ihana pyöräretki! Jos joskus pääsee matkustamaan sinne, niin tuollaisellehan pitäisi mennä sitten kyllä heti! :) Meilläkin on paljon tuollaisia erilaisia alennussivustoja! Tosi hyviä! :) Jeee! Kiva kun pääsee tekemään eri juttuja ja vähän halvemmalla.

19. Ihana tuo puu! Aikamoinen hääpuku myös, ei ehkä ihan suomalaiseen makuun ;D Hienoa, että sielläkin voi pyöräillä mulla on aika autoilupainotteinen mielikuva kaupungista..

20. Siellä 100km pyöräteitä, meillä ehkä 100 metriä ;O) paljon on vielä kehitettävää. Dublinissa jo vähän paremmin ymmärtääkseni.

Tuosta hotellikuvsata tuli mieleen jokin muisto ja se kaivertaa (en ole käynyt Israelissa) - elokuva, uutinen, kuva ???

21. Unelma;Oli tosi kiva pyöräretki.Ja onneksi pysähdyttiin välillä,että sai otettua kuvia;D

Laura:Tuollainen pyöräretki on kyllä kiva tapa tutustua kaupunkiin.Ja musiikki oppaan pyörässä oli tosi kivaa. Nuo alennussivut ovat hyviä;todella hyviä tarjouksia löytyy niiden kautta:)

Fcookie:Ihana puu tosiaankin,ja hääpukukin ei ihan joka tytön sellainen,mutta tosi nätti se oli.Autopainotteinen kaupunki on edelleenkin,mutta viime vuosina on kovasti painostettu pyöräteihin ja katuja kunnostettu ja ajateltu pyöräilijöitä,ja Tel Aviv onkin tänään täynnä ihmisiä jotka pyöräilevät.

Heljä:Kaupungissa on hurjasti autoja,mutta viime vuosina on laitettu tosi kivasti pyöräteitä. koko rannankin alueen voi ajaa pyörällä ja näkee niin kivasti kaikkea.Hmm,oliskohan tuota entistä hotellia käytetty jossain elokuvassa...

22. Hei taas kauniita kuvia ja ihana blogi toivottaa teille mukava päivä:))

23. Voi juku, olispa saatu olla mukana pyöräilemässä!

24. I love ski jumping:Kiitos,suomenkielesi on jo hyvä;D

Allu:Tuolla olisikin ollut mukavempaa jos olisi ollut vielä tuttuja mukana;D

25. Kaupunkiretki pyöräilen kuulostaa hyvältä, kai siellä myös tarjotaan melontaretkiä?

26. Ari;No tuossa Yarkon-joessa näkyy ana melojia....

27. Tosi mielenkiintoinen retki.
    Etenkin tuo loppu oli varmaan suloista, viiniä ja tyytyväisyyttä itseään kohtaan..
    Minä tykkään myös ajella tosi paljon pyörällä..
    kun mulla oli vespa, lähdin kuitenkin melkein aina pyörällä...
    Ehkä joskus liikunnan haluni on liioiteltuakin =)
    halauksia pitkästä aikaa sulle !

28. Hanne:Oli tosiaankin mielenkiintoinen ja oli erilaista nähdä kaupunki pyörän selässä.Minähän asun naapurikaupungissa,missä ei ole kuin ihan vähän pyöräteitä. Lopussa oli kiva pysähtyä ja juoda valkoviiniä (vaikka se olikin ehtinyt lämmetä)- Oma pyöräni pitää viedä korjattavaksi ,että pääsen taas pyöräilemään,Helsingissä on vanha pöräni poikani talon pyöräkellarissa,jota pääsen kohta kokeilemaan:) Halauksia sinullekin ystäväiseni!

29. Aivan ylettömän hurmaavannäköinen tuo poincianapuu!
    Pyöräretket ovat mukavia!

30. Marja-Leena:Niin kauniita että aina huokailen kun niitä näen täydessä kukinnassaan!

31. This looks like so much fun! What a great way to explore Tel Aviv. I'll have to look into this one! Have a great trip to Finland :-)

32. Katherine:Thank you! And if you are in Tel Aviv,you should really try to do that bike tour:great way to see the city!

Vaikka näkyy että on sanavahvistus niin sen voi ihan hyvin jättää väliin,se kummittelee tuolla enkä saa sitä pois...