Kuun alkupuolella alkoi Tel Avivin keskustan Rothchild Bulevardin loppupäässä tapahtua, Olin lukenut että NTA, joka on vastuussa tulevasta pikaraitiotie&metrorata-projektista, oli tuonut Kiinasta näytille tulevan kaupunkijunan mallivaunun. Tästä kaupunkijuna&metroradasta puhuttiin jo silloin kun poikani oli ihan pikkuinen, mutta vasta muutama vuosi sitten alkoi tapahtua jotain, ja eri puolilla kaupunkia alettiin myllertämään maata, autoilijoiden kauhuksi.
Vaunua pääsi katsomaan sisältäkin päin, ja halusin nähdä sen ennen seuraavalla viikolla alkavaa Lehtimajajuhlaa, jolloin on kamalasti ihmisiä liikkeellä , joka paikassa... Tuollahan näytti lähes aidolta: oli tunneli, ja vaunu joka oli ikäänkuin tulossa sieltä ulos.
Mallivaunun ympärillä oli kojuja, jossa rakennuttajan edustajat jakelivat infoa, ja kaikenlaisia puuhavihkoja lapsille. (kaikki kuvani muuten ovat tärähtäneitä, olin kai niin innoissani etten osannut pitää puhelinta niin että kuvista tulisi vähemmän tärähtäneitä;D) Minäkin sain tuollaisen pahvijunan!
Meidän piti odotella että olisi sopivan suuri ryhmä, en oikein tiennyt miksi, mutta se selvisi myöhemmin. Ja sitten pääsimmekin jo katsomaan vaunua.
Vaunu on vaalea ,ja en osaa sanoa onko tämä ehkä hieman kapeampi kuin Helsingin metrovaunut.
No koska tämä jo lähtee eteenpäin? Ensimmäisen, eli punaisen linjan, pitäisi olla valmiina vuonna 2021. mutta tuskinpa. Eihän Länsimetrokaan vielä kulje vaikka sen piti jo kulkea. Ensi vuonna pitäisi alkaa vihreän linjan rakentaminen. Vihreän linjan pitäisi joskus tulevaisuudessa kulkea kotini ohitse.
Palautetta sai antaa; ulkona oli suuret tietokoneruudut, joihin sai kirjoittaa palautetta. Minusta kangaspäälliset kuluvat liian nopeasti käytössä ,ja niiden puhdistaminenkin on kalliimpaa. (minulla on näköjään mielessä Helsingin metrovaunut;D) Täällä kun on niin paljon enemmän ihmisiä kuin Suomessa pääkaupunkiseudun metropoliliikenteessä niin vaunussa ei ehkä oltu tarpeeksi maksimoitu istumapaikkojen määrää.
Sitten selvisikin miksi ihmisiä piti olla tietty määrä ennenkuin pääsi junaa katsomaan. Pääsimme virtuaalimatkalle virtuaalilasien ansiosta. Tämä oli ensimmäinen kerta kun käytin virtuaalilaseja, ja olipa mahtavaa: matka pikaraitiotievaunussa tuntui aivan todelliselta matkalta:)
Mallivaunun ulkopuolella istuivat mallivaunun rakentaneen yrityksen edustajat Kiinasta. Kun pyysin ottaa heistä kuvan, poseerasivat he minulle näin kauniisti (ja totisina;D) He tulivat tänne Changchunin kaupungista , jossa junavaunut rakennetaan.
Mallivaunun ulkopuolella istuivat mallivaunun rakentaneen yrityksen edustajat Kiinasta. Kun pyysin ottaa heistä kuvan, poseerasivat he minulle näin kauniisti (ja totisina;D) He tulivat tänne Changchunin kaupungista , jossa junavaunut rakennetaan.
Aika tavalla saman näköisiä kuin Jerusalemissa. Kiva että joku linja kulkee sinunkin lähelle, vaikka valmistumista saa odotella. Kulkeekohan nuo kaupunkijunat sapattina Tel Avivissa? Jerusalemissa ne ainakin hiljenee sapatiksi.
VastaaPoistaEeviregina: pidän ehkä enemmän niistä Jerusalemin hopeanharmaista kaupunkijunista. Siellä ne ainakin kulkevat,saapa nähdä koskako täällä. Siitä onkin ollut puhumista että toimivatko myös sapattina,toivottavasti niin.
VastaaPoistaOlipa hauskaa, että pääsit testaamaan virtuaalimatkustamista.
VastaaPoistaIhanaa tiistai-iltaa Jael!
Outi: se oli tosi kivaa, tekisi mieli kokea se uudestaan tuolla:) Mukavaa tiistai-iltaa sinullekin Outi:)
VastaaPoistaHauska juttu! Tässä maassa tuttuja myös nuo, metrojen ja raitiovaunujen ylioptimistiset valmistumisvuodet. Toivottavasti sun vihreä linja valmistuu myös pian :)
VastaaPoistaHanna: Saapa nähdä tosiaankin koska pääsee oikeasti ajamaan noilla vaunuilla ,valmistumisajan pitäisi olla lokakuussa 2021. Mutta se minun lähelläni kulkeva, no siihen voi mennä aika pitkä aika;D
VastaaPoistaHelsingin metron vaunut taitaa olla aika leveitä, ainakin meikäläisiin verrattuna.
VastaaPoistaKiinnostava postaus. Kiva, että pääsit testaamaan - ja hauskaa, että Helsingin metro tuli mieleesi. Se on totta, että kankaiset istuivat ovat hankalia puhdistaa.
VastaaPoistaSaa nähdä, valmistuvatko nuo 2021 syksyksi. :)
Nuo virtuaalilasit on melkoinen juttu. Me teimme sellaisen matkan Barcelonan huvipuistossa ja oli käsittämätöntä kuinka vatsaa kiersi ihan vain näkemisen vuoksi:).
VastaaPoistaJotenkin lohdullista kuulla, että muuallakin maailmassa rakennetaan "länsimetroja" eli aikataulut eivät ihan pidä kutinsa :D
VastaaPoistaTuollaisia virtuaalilaseja en ole koskaan kokeillut, olisi varmaan mielenkiintoista.
Hyvät kulkuyhteydet ovat tärkeät, mutta kestää aikansa ennen kuin hankkeet toteutuvat.
VastaaPoistaUsein myöhästyvätkin 🙂 Junat ovat mukavia kun kulkevat niin tasaisesti. Busseihin verrattuna.
Mukavaa loppuviikkoa !
Ihana matka sulla! :) Minä odotan länsimetron kulkua ja kotirobottien halpuutusta niin hankin heti sellaisen pikkukaverin joka ehkä vähän siivoaisi ja ehkä olisi kotijumppaseurana! haahahah
VastaaPoistaKiinalaiset valloittaa maailmaa tehokkaasti...
Ni hao! Xie xie!
Onpas hienonnäköinen vaunu! Varmasti hauska kokemus. Juuri eilen miehen kanssa juteltiin Helsingin metroprojektista. Muisteltiin, että Espoosta lakkautettiin bussireittejä kun metro on tulossa. Nyt päivittäin saa lukea, että myöhästyy taas sen ja sen verran. Toivottavasti teillä aikataulut pitävät.
VastaaPoistaAllu: Se Helsingin metrovaunu taitaakin olla leveämpi,sillä tuohon vaunuun ei kyllä mitenkään saisi niin monta istuinta.
VastaaPoistaKatja:kiva että pidit. Aika hyvä että pääsimme tällä tavalla tutustumaan tuleviin juniin, Jerusalemissahan tuollaiset ovat toimineet jo kauan,tosin eivät maan alla kuten Tel Avivissa tulee olemaan.Toivottavasti ei ole suurta viivettä sitten syksyllä 2021...
Paluumuuttajatar: Virtuaalilasit olivat niin kivat että ihan niiden vuoksi haluaisin kokea tuon uudestaan. Ennenkuin "matka" alkoi,katsoin alas, ja näytti siltä että oli ihan kamala putous, melkein pyörrytti, mutta sitten muistin että olin virtuaalitodellisuudessa;D
SusuPetal:täällähän on ihan ihme jos jotain valmistuu ajoissa;D Toivottavasti pääset joskus kokemaan virtuaalilaseja,oli tosi mahtavaa :)
Rita: näin on . Täällä on aivan liikaa autoja liikenteessä,joten pakko tehdä jotain joka ehkä houkuttelisi ihmisiä käyttämään enemmän julkisia .Junat ovatkin kivoja koska niiden pitäisi kulkea useammin kuin bussien,kuulemma noiden pitäisi ruuhka-aikaan tulla 3.5 minuutin välein. Se jää sitten nähtäväksi..
BLOGitse: Oli aika metka matka;D Toivottavasti Länsimetro pian on jo sellaisessa kunnossa että ihmiset todellakin pääsevät sillä Espooseen...Hih,kotirobotti olisi kiva. Täällä jotkut arvostelivat sitä että liikaa noista projekteista men kiinalaisille,mutta heillä kuulemma oli kriteerit paikallaan tarjouksessa.
JOhanna: Saapa nähdä onko vaunu 2021 vielä tuon näköinen... Aika uskomatonta se Länsimetron möhläys, eilen luki että joku vakava sähkövika siinä,,,hoh hoijaa, Ei näköjään ole helppoa saada junia kulkemaan. Ja tosi mielenkiintoista sitten nähdä milloin punaisella linjalla pääsee tosiaankin matkustamaan;D
Onpa mielenkiintoista! Virtuaalilasien läpi kaikki taitaa tuntua aika elävältä. Enpä ole itsekään koskaan kokeillut moisia laseja. Kyllä edessä on vielä monta maankaivausurakkaa, ennen kuin metro kulkee. Liikkuminen niillä on kuitenkin todella kätevää.
VastaaPoistaHauska "testiajo"! :-D
VastaaPoistaTäällä odotellaan edelleen sitä länsimetroa. Ei sen puoleen, minun puolestani liikenteen aloittaminen saisi venyä vaikka hamaan ikuisuuteen. En ole metron ystävä ollenkaan.
Piipe: Virtuaalilaseilla oli aika kiva katsella virtuaalimaailmaa; metro&pikaraitiotiematka Jaffaan tuntui ihan aidolta;D Paljon onkin vielä tekemistä ennenkuin pääsee oikeasti liikkeelle tuollaisen kanssa, kuulemma nyt on kolmannes tehty punaisen linjan hommista.
VastaaPoistaSatu: Aika kiva testiajo olikin, kun sai kokeilla noita virtuaalilaseja ja tehdä virtuaalimatkan.
Kyllä on huono tuuri länsimetrolla... Metro on siitä kiva että se menee usein ja yleensä pysyy hyvin aikatauluissa.